O projekcie
Projekt realizowaliśmy od stycznia 2022 r. do kwietnia 2024 r. Naszym celem było pogłębienie wiedzy uczniów i nauczycieli na temat skutków zmiany klimatu oraz metod adaptacji do nich.
W partnerstwie z Urzędem Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy oraz PS Paaby Proces - Edu_Action z Norwegii, stworzyliśmy centrum edukacji, z którego korzystać mogą wszystkie osoby mieszkające w Warszawie a nawet Polsce.
Cel projektu
Wawer jest największą pod względem powierzchni dzielnicą Warszawy. Często dotykają go dotkliwe podtopienia, będące skutkiem gwałtownych opadów.
Projekt pozwolił na kompleksowe zagospodarowanie wód opadowych z wykorzystaniem błękitno-zielonej infrastruktury (BZI) wokół Szkoły Podstawowej nr 195 im. Króla Maciusia I w Warszawie, dzięki czemu rozwiązaliśmy problem powodzi natychmiastowych na sąsiadujących ze szkołą terenach.
Przeprowadziliśmy też działania edukacyjne i informacyjne. Promocja rozwiązań łatwych do powielania pozwoliła na rozpowszechnienie ich stosowania w innych placówkach edukacyjnych i przez mieszkańców całej Warszawy.
Co się wydarzyło w ramach projektu?
Przy szkole stworzyliśmy demonstracyjny teren edukacyjny wraz ze ścieżką edukacyjną na temat mitygacji i adaptacji do negatywnych skutków zmiany klimatu. Wszystkie prace prowadziliśmy partycypacyjnie, przy udziale całej społeczności szkolnej, którą wcześniej przygotowaliśmy do udziału w projekcie. Zainteresowani tematyką nauczyciele zarówno ze szkół warszawskich jak i całego kraju, mogli skorzystać z bezpłatnego programu szkoleniowego, scenariuszy lekcji oraz publikacji.
marzec - kwiecień 2022
Warsztaty dla nauczycieli i uczniów SP 195
Z nauczycielami rozmawialiśmy o projekcie, planowanych działaniach i pracowaliśmy nad scenariuszami lekcji i zajęć pozalekcyjnych o adaptacji do zmiany klimatu. Czytaj dalej...
kwiecień - maj 2022
Konsultacje z udziałem całej społeczności SP 195
Uczniowie i nauczyciele wzięli udział w warsztatach projektowania parku kieszonkowego, który będzie wizytówką szkoły a następnie całą szkolana społecznośc wybrała najciekawsze pomysły do realizacji. Czytaj dalej...
kwiecień 2022 - wrzesień 2023
Przygotowanie projektów wykonawczych i realizacja błękitno-zielonej infrastruktury
Plan zagospodarowania dopracowaliśmy z wykorzystaniem efektów konsultacji.
W czasie wakacji 2023 zrealizowaliśmy większość rozwiązań, żeby nie przeszkadzać użytkownikom terenu. W efekcie stworzyliśmy demonstracyjny teren edukacyjny, gdzie można poznać wiele rozwiązań opartych na przyrodzie.
We wrześniu i październiku zaangażowaliśmy uczniów w warsztaty praktyczne. Zobacz jak pracowaliśmy! Część I i część II
październik 2023
Ścieżka, piknik i działania informacyjne
Ścieżka edukacyjna, prezentuje wzorcowe rozwiązania stworzone przy szkole. Dzięki tabliczkom informacyjnym wszyscy jej użytkownicy mogą dowiedzieć się jak funkcjonują i czemu służą poszczególne obiekty oraz uzyskać dokładne wskazówki jak samodzielnie wdrożyć podobne rozwiązania. Dla tych którzy nie mogą dotrzeć do Wawra przygotowaliśmy wersję online.
Zaprezentowane na ścieżce rozwiązania promowaliśmy wśród mieszkańców dzielnicy, w trakcie pikniku edukacyjnego. 28 października 2023 wydarzenie przyciągnęło prawie 600 uczestników!
luty 2024
Scenariusze lekcji i publikacja edukacyjna
W oparciu o doświadczenia zebrane w projekcie, opracowaliśmy:
- konspekty lekcji na temat wykorzystania błękitno-zielonej infrastruktury do adaptacji zmiany klimatu, z kartami zadań dla dzieci młodszych i starszych;
- poradnik Szkoła przyjazna klimatowi na wyciągnięcie ręki na temat tworzenie mikro-rozwiązań przy szkołach i wykorzystania ich w działaniach edukacyjnych, który jest bezpłatnie dostępny online.
kwiecień 2024
Warsztaty praktyczne w pięciu wawerskich szkołach
Ponieważ udało nam się wygenerować oszczędności postanowiliśmy dać szanse innym szkołom na terenie dzielnicy by poznały metody łagodzenia negatywnych skutków zmiany klimatu w swoim otoczeniu. Dlatego zrealizowaliśmy jeszcze pięć mikro miejsc gromadzących deszczówkę!
luty-kwiecień 2024
Program szkoleniowy dla nauczycieli
Dwuetapowy program szkoleniowy dot. edukacji o adaptacji i mitygacji zmiany klimatu w miastach, z wykorzystaniem błękitno-zielonej infrastruktury skierowaliśmy do nauczycieli i zarządców szkół z całej Polski - ale nie tylko! Edukatorzy, zaangażowani rodzice i pracownicy szkół, dostali sporą dawkę inspiracji.
kwiecień 2024
Gra terenowa
Edukacja bez zabawy? To nie w naszym stylu! Żeby treści prezentowane na ścieżce edukacyjnej młodzież chłonęła wszystkimi zmysłami - przygotowaliśmy grę terenową. Możecie wziąć w niej udział na terenie szkoły 195. Wcielicie się w postacie, rozwiążecie zagadki i dowiecie się o co chodzi z tą retencją.
Fundusze EOG
Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie i wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy państwami-darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego.
Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro. Priorytety na ten okres to:
– innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
– integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
– środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
– kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
– sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB. Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.