Menu Zamknij

kwiecień 2024

Pięć wawerskich szkół zyskało mikro rozwiązania sprzyjające retencji

W kwietniu 2024 r. zrealizowaliśmy dodatkowe warsztaty praktyczne na terenach wawerskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Szkoły zostały wybrane w ramach otwartego naboru i ocenione na podstawie wytycznych wskazanych w Regulaminie naboru. Szkoły zakwalifikowane do realizacji działań znajdziesz na liście rankingowej!

Działania na terenie szkół

Do realizacji zaprosiliśmy 4 szkoły podstawowe oraz jedno liceum ogólnokształcące. Z każdą jednostką rozmawialiśmy o jej potrzebach a wszystkie działania w terenie wykonywaliśmy z ochotnikami – uczniami, uczennicami i osobami uczącymi. Co powstało w ramach naszych działań?

Szkoła Podstawowa nr 404, ul. Cyklamenów 28

Obszar, który poddaliśmy działaniom to 250 m2. W miejscu zastoisk wody deszczowej, utworzyliśmy linearny ogród deszczowy w gruncie, którego zadaniem jest odwodnienie pobliskich ciągów pieszych i ochrona fundamentów przed zalewaniem. Ponadto w celu odizolowania terenu szkoły od ulicy, posadziliśmy pnącze przy ogrodzeniu. Dzięki założeniu zielonej ściany i dodatkowym nasadzeniom w „pokojach architektonicznych” użytkownicy terenu będą mogli korzystać z przyjaznych wodzie i przyrodzie miejsc rekreacji.

Fot. Tomasz Kaczor

Szkoła podstawowa nr 109, ul. Przygodna 2

Mając do zagospodarowania 190 m2 mogliśmy poszaleć – i tak się stało. Szkolny zakątek bioróżnorodności pozwolił na wydzielenie stref dla różnych organizmów: ssaków, ptaków czy owadów. Stworzyliśmy nieckę retencyjną, posadziliśmy rośliny o różnym pokroju i właściwościach, co sprawi także wytworzenie efektu wielopiętrowości – odwołującego się do piętrowości lasu. Aby ogród mógł być wykorzystywane również do uprawy warzyw, stworzyliśmy podwyższone grządki permakulturowe. Trzymamy kciuki za naszych ogrodników!

Fot. Tomasz Kaczor

XXVI Liceum Ogólnokształcące

Obszar szkoły ponadpodstawowej to duży teren zieleni. Często pozostawionej samej sobie – co cieszy, ale także stanowi wyzwanie jak teren wykorzystać do zajęć edukacyjnych. Dlatego postanowiliśmy w szczególności odpowiedzieć na tę potrzebę i wyposażyć jednostkę w elementy, pomagające w eksplorowaniu. Pod jedną z rur spustowych umieściliśmy zbiornik na deszczówkę, tak, aby móc wykorzystywać zebraną wodę do podlewania nowo posadzonych krzewów. Ponadto niemałą gratką dla przyrodników będzie korzystanie ze stacji meteorologicznej i osprzętowania jej towarzyszącego.

Fot. Tomasz Kaczor

Szkoła podstawowa nr 124, ul. Bartoszycka 45/47

Duże obszary pokryte trawnikiem warto stopniowo urozmaicać, a ich części przekształcać w łąki kwietne. Te powstawać mogą z nasion ale również z sadzonek. Tym razem zdecydowaliśmy się na wykorzystanie tej drugiej opcji. Przy szkole powstała oaza wspierająca bioróżnorodność – owady, motyle ale i ptaki. Wielogatunkowa łąka to nie wszystko. Na terenie rozmieściliśmy także dodatkowe nasadzenia drzew i założyliśmy zieloną ścianę. Łącznie aż 420 m2 objęliśmy swoimi działaniami!

fot. Tomasz Kaczor

Szkoła podstawowa nr 128, ul. Kadetów 15

A co gdyby mieć tak ogród deszczowy w gruncie ale i w pojemniku? Przy szkole im. Marii Curie-Skłodowskiej poszliśmy na całość i stworzyliśmy dwa okazałe ogrody. Przy elewacji frontowej, nie przegapicie ogrodu w skrzyni, a kiedy przejdziecie za budynek, waszym oczom ukaże się rozwiązanie, zatrzymujące deszczówkę w gruncie. To niemała gratka dla miłośników przyrody!

fot. Tomasz Kaczor