Październik to kolejny miesiąc, intensywnej pracy warsztatowej. We wrześniu pracowaliśmy z klasami 3–7 – zobacz jak nam poszło. Tym razem za cel obraliśmy współpracę z klasami 1–2.
9 października obsialiśmy naszą pierwszą szkolną łąką kwietną – tak aby zapylacze miały własną stołówkę! Co więcej posadziliśmy w łące krzew, który bardzo lubią motyle. Budleja Davida (Buddleja davidii), bo o niej mowa, ma tak słodki zapach, że przyciąga najróżniejsze gatunki motyli. Niech i na naszej łące zaroi się od kolorowych motyli!
Wspieramy bioróżnorodność
Działania, które realizujemy wspólnie z uczniami i uczennicami, sprawiają, że czują się oni kreatorami wspólnej przestrzeni. Chcemy, żeby rozumieli procesy zachodzące w przyrodzie, dlatego włączamy ich w proces. W przypadku praktycznych warsztatów, omawiamy zależności pomiędzy przestrzenią, człowiekiem i jego wpływem, środowiskiem przyrodniczym. Staramy się w prosty sposób promować dobre nawyki – np. zastępowania trawników łąkami, zbierania wody deszczowej – aby dzieci po zakończonym warsztacie, wiedziały, co może przynieść ich praca.
Łąka to jeden z przykładów wspierania bioróżnorodności. Kolejnym jest tworzenie rabat z bylinami i krzewami, które zapewnią pokarm owadom, ale także ptakom. Pracowaliśmy wspólnie w ogrodzie warzywnym, w którym przybyło nam cebul kwiatowych, ale także sadzonek ziół. Na wiosnę, nasionami warzyw obsiejemy także dodatkowe donice. Co więcej w naszym ogrodzie pojawiły się krzewy owocowe, więc już nie możemy się doczekać, aż spróbujemy malin i jeżyn z naszego ogródka!
Na koniec warsztatowego dnia posadziliśmy drzewo – ale w tym pomagała nam ekipa specjalistów. Drzewo było okazałe!
Praktyka wspiera teorię
Niejednokrotnie przekonaliśmy się o niesamowitej mocy działań w terenie. Uczestnicząc w pracach manualnych, doświadczając różnych struktur, poznając budowę roślin, bogactwo życia w glebie – nabieramy prawdziwego szacunku do przyrody. Nasi podopieczni odkrywają swoje talenty i pasje, czasami doświadczają dotychczas nieznanych im uczuć. Cieszymy się, że możemy im w tym towarzyszyć! A dla nas – wdrażanie rozwiązań o których często także opowiadamy, ma szczególnie dużą wartość. Partycypacja w kształtowaniu wspólnej przestrzeni – to jest to! Dziękujemy klasom: 1a, 1b, 1c, 1d, 2a, 2c oraz ich wychowawcom za dzielne uczestnictwo i ogromne zaangażowanie!
Przed nami stworzenie poradnika jak pielęgnować nasz szkolny ogród, ale także jego praktyczna odsłona. Na wiosnę planujemy cykl warsztatów pielęgnacyjnych – o których z pewnością jeszcze tutaj napiszemy.
fot. Tomek Kaczor