W sierpniu zakończyliśmy proces opracowania projektu zagospodarowania wokół budynku “Szkoły Przyjaznej Klimatowi”.
W kwietniu i maju podczas warsztatów konsultacyjno-projektowych, zbieraliśmy pomysły na zmiany w przestrzeni. Pomysły pochodziły od uczniów i uczennic, którzy są najczęstszymi użytkownikami przestrzeni. Dzięki ich zaangażowaniu, udało się uwzględnić w planach wiele nowatorskich rozwiązań, które sprawią, że SP nr 195 na warszawskim Wawrze stanie się miejscem sprzyjającym środowisku ale również propagującym wiedzę o rozwiązaniach opartych na przyrodzie.
Aby ułatwić Wam jej zdobywanie – opracujemy fizyczną ścieżkę edukacyjną z treściami dostępnymi także online. Dzięki mapie w postaci tablicy informacyjnej, w prosty sposób zidentyfikujecie wszystkie elementy błękitno-zielonej infrastruktury warte odwiedzenia. Mamy nadzieję, że dzięki atrakcyjnemu zagospodarowaniu przestrzeni zdobywanie wiedzy, będzie połączone z dobrą zabawą!
Jakie zmiany przed nami?
Najbardziej widocznych zmian, będziemy mogli doświadczyć na głównym placu przed szkołą. To w tej przestrzeni, zdejmiemy część kostki, aby poszerzyć park kieszonkowy. Dzięki usunięciu betonu, zwiększymy powierzchnię biologicznie czynną, a woda podczas deszczu, będzie mogła swobodnie wsiąkać w grunt.

Park kieszonkowy pozwoli uczniom i nauczycielom ale także pozostałym użytkownikom terenu na odpoczynek w otoczeniu zieleni. W jego przestrzeni, znajdziemy nowe nasadzenia drzew, krzewów a także kwiatów. Dzięki ustawieniu ławek i hamaków, każdy będzie mógł na chwilę zapomnieć o miejskim zgiełku i wsłuchać się w ciszę. Wyciszenie pozwoli nam także osiągnąć żywopłot, który pojawi się wzdłuż parkingu od ul. Rekruckiej.
Z całych sił zachęcać będziemy do przybywania na teren komunikacją miejską lub rowerem – dlatego powiększymy istniejącą wiatę rowerową, wyposażymy ją w zielony dach, a przy bocznych ścianach posadzimy rośliny pnące. Pod wiatą zastosowana zostanie nawierzchnia przepuszczalna.
Ścieżka sensoryczna skonstruowana z różnych materiałów, pozwoli dzieciom na doświadczenie różnych bodźców poprzez trening zmysłu dotyku, a jej kontynuacja – tor przeszkód, zachęci do aktywności fizycznej.
Znacząca część zadań realizowanych w ramach #SPK to edukacja. Odtąd będzie ona możliwa, także w zewnętrznej sali lekcyjnej. Dzięki ustawieniu stołów z ławkami a także zbudowaniu trybuny, nauczyciele będą mogli część zajęć przeprowadzić na zewnątrz, wykorzystując nową infrastrukturę.
Złapiemy deszczówkę
W bezpośrednim sąsiedztwie budynku szkoły także podejmiemy działania. Na jednej ze ślepych ścian, zaistalujemy podpory, po których będzie wspinać się pnącze. U jego podstaw, rozszczelnimy powierzchnię i zbudujemy ogród deszczowy. Nie będzie to jedyny ogród deszczowy – bo na całym terenie utworzymy ich dwadzieścia siedem! Niektóre w gruncie a inne w pojemnikach. Woda z powierzchni całego dachu szkoły zostanie zatrzymana w miejscu opadu. Przed szkołą ustawimy także dek z donicami, w których wiosną rozkwitną kolorowe kwiaty, przyciągające zapylacze. Dwa duże ogrody deszczowe w gruncie z ławkami, przywitają osoby odwiedzające szkołę.

Ogród warzywny, który znajduje się w pobliżu ogólnodostępnego boiska, doposażymy w stoły do prac ogrodniczych, tablicę lekcyjną oraz skrzynie na uprawy. Do ogrodu będziemy mogli wejść przez pergolę z żywej wikliny, która wizualnie wydzieli przestrzeń i sprawi, że poczujciecie się w ogrodzie jak w oazie spokoju.
Gdy zdecydujemy się na spacer wokół szkoły – po pokonaniu głównego placu przed szkołą i minięciu boiska, otworzy się przed nami główne patio. Jakie działania tam podejmiemy? Przede wszystkim, zagospodarujemy wodę spod każdej rury spustowej. Wodę zgromadzimy w zbiornikach na deszczówkę (abyśmy mogli z niej skorzystać w okresach suszy), wprowadzimy pod rabaty a także skierujemy ją do ogrodów deszczowych.

Miejsce do rozwoju bioróżnorodności
Na terenie szkoły, założymy także łąkę kwietną. Zastosujemy różne mieszanki kwiatów, które w okresie kwitnienia przyciągną owady zapylające. Ustawimy domki dla owadów i motyli, a także karmniki dla ptaków. Przez obszar łąk, przechodzić będzie ścieżka, a na niej umieszczone zostaną elementy edukacyjne.
Wszystkie rośliny, które posadzimy zostały starannie dobrane, tak, aby z jednej strony wspierać gatunki rodzime ale z drugiej włpynąć na poprawę estetyki przestrzeni. W ten sposób zrealizujemy jedną z głównych rekomendacji przeprowadzonych na wiosnę 2022 r. konsultacji.
Wszystkie elementy będą tworzone z wysoką starannością i przy maksymalnym zastosowaniu materiałów naturalnego pochodzenia. Prace będą prowadzone w roku 2023.
Projekt wykonawczy przygotowała pracownia JAZ+Architekci w składzie: mgr inż. arch. Julian Żmijewski, inż. arch. Andrzej Jaworski, mgr inż. arch. Paweł Pytlasiński, inż. arch. Monika Ogrodnik. Współpraca w zakresie projektu nasadzeń w ogrodach deszczowych: mgr inż. Magdalena Loose oraz mgr inż. arch. kraj. Paulina Szmagier.
Projekt powstał w oparciu o Koncepcję działań adaptacyjnych i łagodzących zmiany klimatu, opracowaną w czerwcu 2020 r., przez Zespół projektowy w składzie: mgr inż. arch. kraj. Zuzanna Chudzińska-Kondratowicz (ZA STUDIO) mgr inż. Magdalena Loose (Pracownia Projektowa Magdalena Loose), mgr inż. Marta Moszumańska, mgr inż. arch. kraj. Joanna Bajerska.