W dniach 24-25 sierpnia, Centrum Nauki Kopernik gościło w swoich progach wspaniałych ekspertów. My także tam byliśmy! W ramach wydarzenia „Pokazać-Przekazać”, eksperci i ekspertki z całego kraju, zastanawiali się wspólnie jak powinna wyglądać dostosowana do bieżącej wiedzy edukacja klimatyczna. Aktywności przygotowane w ramach wydarzenia były różnorodne. Debaty, warsztaty, giełda inicjatyw a to tylko niektóre z nich.
W dniach 24-25 sierpnia, Centrum Nauki Kopernik gościło w swoich progach wspaniałych ekspertów. My także tam byliśmy! W ramach wydarzenia „Pokazać-Przekazać”, eksperci i ekspertki z całego kraju, zastanawiali się wspólnie jak powinna wyglądać dostosowana do bieżącej wiedzy edukacja klimatyczna. Aktywności przygotowane w ramach wydarzenia były różnorodne. Debaty, warsztaty, giełda inicjatyw a to tylko niektóre z nich.
„Młodzież to przyszłość” czyli o tym, jak nie przerzucać odpowiedzialności
Na nas, największe wrażenie zrobił wyraźny głos młodych! To im przypisujemy często rolę odpowiedzialnych za wdrażanie zmian w kolejnych latach, a często zapominamy, że warto podjąć w tym zakresie współpracę międzypokoleniową.
„Zmiany klimatu: na czym stoimy?” – to tytuł dyskusji, poprowadzonej przez Kamila Leziaka, klimatologa z UW. Jego goście: Mirella Kłosińska (Fundacja Earth Day Everyday), Lidia Prabucka (Szkolna Konferencja Klimatyczna), Natalia Tomaszuk (Rada Młodzieżowa w Łomiankach), Maksymilian Duszczyk (Zespół Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim), Natalia Wepa (Zespół Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim) punktowali rzeczywistość z którą się mierzymy oraz podkreślali jak ważne są wspólne, świadome działania. W szczególności istotne jest wyjście ze strefy komfortu i podejmowanie oddolnych inicjatyw lokalnych. Pomimo tego, że często takie aktywności wydają się być działaniami nieskutecznymi (mają ograniczoną skalę i zasięg), to właśnie one zmieniają myślenie grup rówieśniczych czy rodziny!
Jakie złote myśli zapamiętaliśmy z debaty?
- Zmiana zaczyna się od nas, dlatego to my musimy wymagać od firm i polityków.
- Ograniczajmy konsumpcję – nie kupujmy tego, czego nie potrzebujemy. To nasze potrzeby napędzają rynek!
- Bądźmy ciekawscy i wymagający – dowiadujmy się jak wygląda proces produkcji czy skład danego produktu.
- Wracajmy do dobrych praktyk naszych dziadków, uczmy się od nich tworzyć, zamiast kupować w sklepie.
Czego młodzi oczekują od dorosłych? Równego, partnerskiego traktowania, bo diagnoza, która towarzyszy działaniom młodych aktywistów to przede wszystkim osamotnienie w działaniu. Brak chęci współpracy, brak zaangażowania i partnerskiej rozmowy międzypokoleniowej, wpływają na mniejszą efektywność działań. Napędzając zmianę wspólnie – moglibyśmy osiągnąć cel zdecydowanie szybciej.
„My – nie składamy deklaracji tylko działamy i dlatego mamy przewagę. Jesteśmy najbardziej świadomą generacja dlatego warto wykorzystać nasz potencjał.” Podsumowała jedna z uczestniczących w rozmowie aktywistek.
Takiego zapału do działania życzymy także młodzieży tworzącej społeczność Szkoły Podstawowej nr 195 w Warszawie. Mamy nadzieję, że „Szkoła przyjazna klimatowi”, rzeczywiście taką się stanie!
Link do nagrania z debaty: https://www.facebook.com/CentrumNaukiKopernik/videos/312921754573532